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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11266/5950

Title: 写真の単純な観察が選択の衝動性および制御性に与える影響
Other Titles: The effect of mere exposure of picture stimuli on impulsivity in a monetary choice task
Authors: 八木, 善彦
YAGI, Yoshihiko
Keywords: impulsivity
temporal discounting
decision making
choice behavior
衝動性
価値割引
意思決定
選択行動
Issue Date: 21-Mar-2017
Publisher: 立正大学心理学研究所
Abstract: Two experiments were conducted to explore the effect of picture stimuli on monetary choice behavior. Both experiments consisted of baseline and test phase. In the baseline phase, participants were presented with a choice between smaller sooner reward and larger later reward (monetary choice task). In the test phase, participants were asked to complete the similar monetary task immediately after the observation of picture stimuli( fight pictures in Exp. 1; animal pictures in Exp. 2). The difference of larger later reward chosen between test and baseline phase was regarded as the effect of picture stimuli on impulsivity. The results showed that impulsivity was increased in Exp. 1 and decreased in Exp. 2. These results were discussed based on the dual process theory of decision making.
 写真呈示が金銭選択課題における選択行動に及ぼす影響を検討するため、二つの実験を行った。実験はいずれも、ベース段階とテスト段階の2 段階から構成された。ベース段階において、参加者は短遅延小額報酬と長遅延高額報酬のペアを呈示され、より好ましい一方を選択するよう求められた(金銭選択課題)。テスト段階において参加者は、写真刺激(実験1 では格闘写真、実験2 では動物写真)の観察の直後に、テスト段階と同様の金銭選択課題を行った。ベースライン段階とテスト段階における長遅延高額報酬選択率の差分を、写真観察が衝動性に与える影響の指標として用いた。実験の結果、衝動的選択の生起率は実験1 では増加、実験2 では減少することが明らかにされた。これらの結果について、意思決定の2 過程モデルに基づく考察がなされた。
URI: http://hdl.handle.net/11266/5950
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