立正大学学術機関リポジトリ >
施設/センター >
立正大学心理臨床センター >
立正大学臨床心理学研究 >
第16号 >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11266/6579
|
Title: | 大学生におけるソーシャルスキルトレーニングを通した自己理解の支援―発達障害関連支援ニーズの高い事例を中心に― |
Other Titles: | Support of self-understanding through social skill training for a college student who has perceived difficulties of special needs related to developmental disorders |
Authors: | 中莖, 里実 篠田 , 晴男 渡辺, 春香 篠田, 直子 Nakakuki, Satomi Shinoda, Haruo Watanabe, Haruka Shinoda, Naoko |
Keywords: | ソーシャルスキルトレーニング 発達障害 困り感 自己理解 行動指標 social skill training developmental disorders difficulties self-understanding behavioral indexes |
Issue Date: | 31-Mar-2018 |
Publisher: | 立正大学心理臨床センター |
Abstract: | 本研究では、発達障害関連困り感尺度を自己理解のツールとして用い、ソーシャルスキルトレーニングの効果を検討した。また、心理尺度、行動指標、言動にわたる包括的な評価が適用された。困り感の大きい参加者においては、肯定的な自己理解が促される体験過程が示唆され、行動上の変容も伴うことが確認された。 The present study was conducted to clarify the effect for acquisition of adequate selfunderstanding
and awareness of strength through social skill training based on the support
needs which related to developmental disorders. Psychological, behavioral and verbal measures
were examined comprehensively for participants. The result showed improvement in
each index in a participant who have the highest difficulties and problem severities among
participants. |
URI: | http://hdl.handle.net/11266/6579 |
Appears in Collections: | 第16号
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|